آرایشی و بهداشتی, دارویی, غذایی, کشاورزی

همه چیز درباره اتیل استات

همه چیز درباره اتیل استات

خواص فیزیکی و شیمیایی اتیل استات

اتیل استات یک ترکیب استر ارگانیک با فرمول مولکولی C4H8O2 است. این ماده معمولا به عنوان یک حلال برای تمیز کردن، حذف رنگ و پوشش استفاده می‌شود. اتیل استات یک مایع بی‌رنگ و با بوی مشخص میوه است که معمولا این رایحه در چسب و لاک پاک‌کن‌ها شناخته شده است. این محصول بسیار قابل اشتعال است و دارای دمای فلش پوینت ۴- درجه سانتی‌گراد و درجه اشتعال‌پذیری ۳ است. در تمام حلال‌های آلی معمول (الکل‌ها، کتون‌ها، گلیکول‌ها، استرها) بسیار انحلال‌پذیر است، اما در آب کم محلول است.

اتیل استات در دمای اتاق نسبتا فرار است و نقطه جوش ۷۷ درجه سانتی‌گراد (۱۷۱ درجه فارنهایت) دارد. با توجه به این خصوصیت، می‌توان اتیل استات موجود در یک نمونه‌ را از طریق گرم کردن در حمام آب گرم و تهویه هوا با هوای فشرده خارج ساخت. فروش این ماده‌ی ‌شیمیایی در بازار با نام‌های استیک اسید اتیل استر(Acetic acid ethyl ester )، استیک اتر، استوکسی اتان، اتیل استیک استر، اتیل اتانوات نیز صورت می‌گیرد.

همه چیز درباره اتیل استات

همه چیز درباره اتیل استات

روش تولید اتیل استات

اتیل استات در صنعت به طور عمده توسط واکنش استری شدن فیشر اتانول و اسید استیک تولید می‌شود. این مخلوط به میزان حدود ۶۵٪ در دمای اتاق به استر تبدیل می شود:

نحوه تهیه اتیل استات

این واکنش را می‌توان با کاتالیزور اسیدی تسریع کرد و تعادل را می‌توان با حذف آب به سمت راست حرکت داد.

همچنین در صنعت با استفاده از واکنش تیشچنکو، با ترکیب ماده استالدئید در حضور یک کاتالیزور آلکوکسی می‌توان اتیل استات را تهیه کرد:

۲ CH3CHO → CH3COOCH2CH3

اسید سیلیکون نیز برای تولید اتیل استات توسط آلکیله کردن اسید استیک توسط اتیلن استفاده می‌شود:

C2H4 + CH3CO2H → CH3CO2C2H5

روش تخصصی و صنعتی تولید اتیل استات، مستلزم تجزیه کاتالیستی اتانول است. این روش ارزان‌تر از فرایند استری شدن است، اما به وسیله اتانول مازاد انجام‌پذیر است.

کاربردهای اتیل استات

اتیل استات معمولا به عنوان حلال (به علت خواص رقتی آن) استفاده می‌شود. به عنوان یک حلال با خلوص بالا، در تمیز کردن بردهای مدار الکتریکی و به عنوان لاک پاک‌کن‎‌های ناخن کاربرد دارد. در خلوص پایین، می‌توان آن را در صنعت چاپ، داروسازی، عطر، غذا، کافئین‌سازی، چای، قهوه و علف‌کش‌ها استفاده کرد. هم‌چنین اتیل استات در فرمولاسیون پوشش‌های مخصوص مبلمان چوب، کشاورزی، تجهیزات ساخت و ساز، تجهیزات معدن و مصارف دریایی استفاده می‌شود. این ماده به طور طبیعی طی فرایند تخمیر در شراب تولید می‌شود. بازارهای عمده این ماده صنایع الکترونیک، لوازم آرایشی و بهداشتی، چاپ، غذایی و پوشش است.

اتیل استات

اتیل استات در درجه اول به عنوان یک حلال و رقیق کننده در پوشش‌های تینر و سلولز و لاک سلولز استات، و در صنایع رنگ و رزین مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا کم‌هزینه، با مسمومیت کم و بوی دلپذیر است. اصلی‌ترین کاربرد اتیل استات در صنایع چاپ و بسته‌بندی است که به عنوان جوهر چاپ در دستگاه‌های چاپ فلکسو ، هلیو و روتو گراور استفاده می‌شود. هم‌چنین به عنوان مواد اولیه در تولید مرکب‌های چاپ برای دیگر دستگاه‌های چاپ نیز کاربرد دارد. دانه‌های قهوه و برگ چای را می‌توان با این حلال فاقد کافئین کرد. همچنین در رنگ‌ها به عنوان یک فعال کننده یا هاردنر استفاده می‌شود. اتیل استات در شیرینی‌ها، عطر و میوه‌ها وجود دارد. در عطرها، اتیل استات به سرعت تبخیر شده و تنها بوی عطر بر روی پوست باقی می‌ماند.

اتیل استات

اتیل استات همچنین در فرآورده‌های غذایی در ساخت اسانس‌های میوه‌ای مصنوعی و طعم‌دهنده‌ها کاربرد دارد. در صنایع داروسازی و فرآیند تغلیظ و خالص‌سازی آنتی بیوتیک‌ها، اتیل استات به عنوان یک جزء مهم و کاربردی نقش دارد. این حلال همچنین دارای استفاده گسترده در تولید انواع پوشش‌های حلال، چسب، ترکیبات چرم‌های مصنوعی، فیلم‌های عکاسی، فیلم‌های پروپیلن، فیلم‌های پلی استر و فویل‌های آلومینیومی است.

نکات ایمنی اتیل استات

با توجه به این که اتیل استات به طور طبیعی در بسیاری از ارگانیسم‌ها وجود دارد، خطر سمیت زیادی برای آن پیش‌بینی نمی‌شود.
آزمایش‌ها نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض اتیل استات ممکن است باعث تحریک چشم، بینی و گلو شود. ارتباط بیش از حد با اتیل استات ممکن است موجب ضعف، خواب آلودگی و کم حواسی شود. در صورتی‌که انسان برای مدت کوتاهی در معرض غلظت ۴۰۰ ppm در ۱.۴ میلی گرم / لیتر اتیل استات قرار بگیرد دچار تحریکات بینی و گلو خواهد شد. آزمایش‌های حیوانی نشان داده است که در غلظت‌های بسیار بالا، استر دارای اثرات افسرده کنندگی و کشنده‌ی سیستم عصبی مرکزی است. اما باید توجه داشت که اثر تحریک‌کنندگی اتیل استات نسبت به ایزوپروپیل استات یا بوتیل استات ضعیف‌تر است.

خرید و فروش اتیل استات

گروه تخصصی آریا شیمی هیوا برای خرید و فروش آگاهانه‌ی مواد شیمیایی است که با ارائه‌ی اطلاعات کارآمد از تولیدکنندگان مختلف ایرانی و خارجی این ماده، امکان انتخابی آسان را برای خریداران مواد شیمیایی فراهم آورده است. همچنین از تولیدکنندگان گرامی اتیل استات و یا دیگر مواد شیمیایی دعوت به عمل می‌آید تا با استفاده از بخش فرصت‌های فروش این سایت برای فروش محصول خود اقدام نمایند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.